Αποτελεί απόγονο του προγράμματος SeaPerch του MIT, και πλέον βρίσκεται και στην Ελλάδα: ο λόγος για το πρόγραμμα Hydrobot, ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα θαλάσσιας ρομποτικής, το οποίο απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου σε όλη την Ελλάδα.
Τα «ρομπότ του νερού» έρχονται στην Ελλάδα χάρη σε μια πρωτοβουλία της Διαδραστικής Έκθεσης Επιστήμης και Τεχνολογίας του Ιδρύματος Ευγενίδου, σε συνεργασία με το εργαστήριο Sea Grant του ΜΙΤ (MITSG). Το Hydrobot βασίζεται σε ένα παλαιότερο πρόγραμμα του MITSG, το SeaPerch, «καρπό» της δουλειάς του Χρυσόστομου Χρυσοστομίδη, διευθυντή του MITSG και του εκπαιδευτικού συντονιστή Μπράντι Γουίλμπουρ. Το SeaPerch ξεκίνησε το 2003 και περιελάμβανε την εκπαίδευση των καθηγητών σχολείων - και στη συνέχεια των μαθητών τους - πάνω στην κατασκευή ενός υποβρύχιου ROV (Remotely Operated Vehicle, τηλεχειριζόμενου οχήματος).
Απώτερος σκοπός του SeaPerch ήταν να κινήσει το ενδιαφέρον των μαθητών πάνω στο αντικείμενο της ρομποτικής, και δη της «υποβρύχιας». Η ιδέα αναπτύχθηκε περαιτέρω αργότερα: το «πακέτο» του προγράμματος έδινε τη δυνατότητα στους επίδοξους ναυπηγούς να κατασκευάσουν το δικό τους όχημα χρησιμοποιώντας σωλήνες PVC και άλλα φθηνά υλικά, που ήταν εύκολο να βρεθούν. Το πρόγραμμα αποδείχθηκε επιτυχές, και διαδόθηκε σε 200 σχολεία στις ΗΠΑ, ενώ σύντομα επεκτάθηκε και σε άλλες χώρες, μεταξύ των οποίων η Κύπρος και η Γαλλία. Το Hydrobot αποτελεί στην ουσία την έλευση του προγράμματος στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της συνεργασίας του Ιδρύματος Ευγενίδου με το MITSG.
Η πιλοτική του δοκιμή ξεκίνησε στο τέλος της προηγούμενης σχολικής χρονιάς, σε 17 σχολεία σε όλη τη χώρα, με τις ομάδες που συμμετείχαν να κατασκευάζουν και δοκιμάζουν τα δικά τους οχήματα. Κάποια από τα Hydrobots που κατασκευάστηκαν από μαθητές και καθηγητές ήταν ο «Ποσειδών» της ομάδας του κ. Πέτρου Πούτου (1ο ΕΠΑΛ-Σ.Ε.Κ Σαλαμίνας)
Tο Hydrobot της ομάδας του Χρήστου Καραϊλανίδη από το ΕΚΦΕ Έβρου
Tο ρομπότ της ομάδας του Θωμά Κρεμιώτη του 5ου Γενικού Λυκείου Ζωγράφου
Tο Hydrobot που κατασκεύασαν οι μαθητές του 6ου ΕΠΑΚ και 1ου ΣΕΚ Ηρακλείου και του Γυμνασίου Γαζίου στο 1ο ΕΚΦΕ Ηρακλείου
Η «Αμφιτρίτη» του 1ου ΕΠΑΛ Αγίου Νικολάου, που απέκτησε και τη δική της ιστοσελίδα http://1epal-ag-nikol.las.sch.gr/robot/index.html , αποτελώντας με το δικό της τρόπο την «πρέσβειρα» της περιοχής της Αγίου Νικολάου και της ανατολικής Κρήτης, στα νερά της οποίας ταξίδεψε.
Η ομάδα του Γενικού Λυκείου Μακρύ Γιαλού Λασιθίου Κρήτης, με υπεύθυνο καθηγητή τον Μ. Ορφανάκη παρουσίασε τον «Sea-Talos»
Μεταξύ των σχολείων που συμμετείχαν στην πιλοτική φάση ήταν το Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Ηρακλείου, το ΕΚΦΕ Λασιθίου, το ΕΚΦΕ Θήρας, το 1ο ΕΠΑΛ Σερρών- ΕΚΦΕ Σερρών, το Ημερήσιο Γενικό Λύκειο Σητείας, το 1ο ΕΠΑΛ Ζωγράφου, το 1ο ΕΠΑΛ Πύργου, το Γυμνάσιο Επισκοπής, το 1ο ΕΠΑΛ Καρπενησίου και το 11ο Λύκειο Ηρακλείου.
Οι ομάδες δεν αρκούνται στο να κατασκευάσουν το δικό τους ρομπότ, αλλά ενθαρρύνονται να το βελτιώσουν, κάνοντας δικές τους προσθήκες, όπως επιπλέον κινητήρες, φώτα LED, υδρόφωνα, συστήματα λήψης δειγμάτων νερού και δαγκάνες για συλλογή αντικειμένων από το βυθό. Η κατασκευή ενός Hydrobot διδάσκει βασικές επιστημονικές αρχές και τεχνολογικές αρχές στους μαθητές, ενώ παράλληλα τους δίνει μία ιδέα σχετικά με τις βασικές αρχές του σχεδιασμού πλοίων και υποβρυχίων, ενθαρρύνοντάς τους να ασχοληθούν με τομείς όπως η ναυπηγική, η θαλάσσια μηχανική, η ωκεανογραφία και η θαλάσσια βιολογία.
Στο πλαίσιο της νέας σχολικής χρονιάς, το Ίδρυμα Ευγενίδου θα χορηγήσει δωρεάν 50 πακέτα που θα περιέχουν το απαραίτητο υλικό και τις οδηγίες, ενώ παράλληλα ετοιμάζεται ένα σύστημα αισθητήρων μέτρησης πίεσης, θερμοκρασίας και φωτεινότητας, σε συνεργασία με ερευνητές του ΕΜΠ. Τέτοια συστήματα θα αποσταλούν στα σχολεία που θα επιλεγούν (οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί πρέπει να δηλώσουν συμμετοχή εδώ http://hydrobots.gr/index/?page_id=72 ) και οι ομάδες θα πρέπει να τα ενσωματώσουν στα «τελικά» τους Hydrobots. Παράλληλα, στο μέλλον αναμένεται να υπάρξουν και διαγωνισμοί αντίστοιχοι του αμερικανικού SeaPerch Challenge, με στόχο την επιβράβευση των καλύτερων Hydrobots.
http://www.naftemporiki.gr/news/cstory.asp?id=2244795
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου