Κάνοντας ένα ταξίδι και βλέποντας λίγο τα ζώδια και το τι αντιπροσωπεύει το κάθε ένα από αυτά στην Ελληνική μυθολογία...........
ΚΡΙΟΣ
Ο βασικός μύθος που συνδέεται με το ζώδιο του Κριού είναι ο μύθος του Ιάσονα και η εκστρατεία για το Χρυσόμαλλο Δέρας. Σύμφωνα με τον μύθο ο πατέρας του Ιάσονα, ο Αίσονας, στερήθηκε τον θρόνο της Ιωλκού που δικαιωματικά ανήκε σε εκείνον, από τον ετεροθαλή αδερφό του τον Πελία, ο οποίος ήταν γιος του Ποσειδώνα. Ο Πελίας δολοφόνησε όλους τους απογόνους του Αίσονα και μόνο ο Ιάσονας σώθηκε από την μητέρα του. Ο Ιάσονας στην συνέχεια εκπαιδεύτηκε δίπλα στον κένταυρο Χείρωνα, μακριά από την Ιωλκό και δεν γνώρισε ποτέ την πατρική φιγούρα.
Όταν επέστρεψε στην Ιωλκό για τους αγώνες που έκανε ο Πελίας προς τιμήν του Ποσειδώνα, ο δεύτερος αναγνώρισε πως ο Ιάσονας είναι ο γιος του Αίσονα και θα τον εκθρονίσει σύμφωνα με τους χρησμούς (ας θυμηθούμε ότι ο Ιάσονας φορούσε ένα σανδάλι). Όταν τον ρώτησε ο Πελίας, αν συναντούσε μπροστά του τον άντρα που θα τον σκότωνε τι θα τον πρόσταζε να κάνει, ο Ιάσονας απάντησε ότι θα τον έστελνε να φέρει το Χρυσόμαλλο Δέρας, μια αποστολή - αυτοκτονία. Ο Πελίας αποφάσισε να ακούσει την συμβουλή του νεαρού Ιάσονα και τον πρόσταξε να φέρει σε πέρας αυτή την αποστολή, υπολογίζοντας ότι λόγω της ηλικίας του δεν θα επιβίωνε. Με αυτά τα γεγονότα ξεκίνησε η εκστρατεία του Ιάσονα.
Μέσα από τον μύθο του Ιάσονα και την εκστρατεία του διακρίνεται έντονα το θέμα της θανάτωσης του πατέρα, της θανάτωσης του πατροπαράδοτου τρόπου αντιμετώπισης των πραγμάτων και μάλιστα με ορμητική και ανεπεξέργαστη δύναμη. Άλλωστε ο Ιάσονας έχει εκπαιδευτεί από τον Χείρωνα και η σοφία του έχει ενσωματωμένη μέρος από την κτηνώδη δύναμη των κενταύρων. Ο ίδιος επιλέγει την αποστολή του, τον δρόμο προς την ολοκλήρωση του σκοπού του, την πνευματική του αναζήτηση και όλα αυτά στο τέλος για να αντικαταστήσει τον βασιλιά Πελία. Συμβολίζει το νέο τρόπο αντιμετώπισης που θα έρθει για να αντικαταστήσει τον παλιό. Αυτή είναι και συμβολική σημασία του Κριού στο ζωδιακό άλλωστε. Η νέα αρχή, το νέο, ζωηρό και ζωντανό ξεκίνημα, η αναγέννηση. Επίσης ο Ιάσονας, όπως θα έκανε ένας Κριός, πρωτοπορεί τόσο στην επιλογή όσο και στη σημασία της αποστολής. Επιλέγει κάτι που μοιάζει δύσκολο γιατί αναζητά την πρόκληση. Επίσης θέλει ως Κριός να ηγείται, γι' αυτό και τελικά αυτός, παρότι ο νεαρότερος και ο πιο άσημος από τους συντρόφους του (Ηρακλής, Κάστωρ και Πολυδεύκης κα), γίνεται ο αρχηγός της εκστρατείας.
Ακόμη ένας μύθος που διαθέτει στοιχεία που αφορούν τον Κριό είναι ο μύθος με την διαμάχη ανάμεσα στον Οιδίποδα και τον πατέρα του σχετικά με το ποιος πρέπει να περάσει πρώτος από ένα στενό πέρασμα (τονίζεται πως ο χαρακτήρας του Οιδίποδα δεν είναι αρχετυπικός Κριός όπως ο Ιάσωνας). Αν θυμηθούμε το μύθο, ο Οιδίποδας μεγαλώνει ξανά μακριά από τον πατέρα του, τον οποίο όμως στη συνέχεια σκοτώνει αγνοώντας πως πρόκειται για το συγκεκριμένο πρόσωπο. Τον σκοτώνει μέσα στην οργή του γιατί σύμφωνα με τον μύθο, ο πατέρας του, ως βασιλιάς, τον προστάζει να παραμερίσει από το στενό δρόμο που οδηγεί από και προς το μαντείο των Δελφών, για να περάσει εκείνος πρώτα. Η συμπλοκή του Οιδίποδα και του πατέρα γίνεται για το ποιος πρέπει να «προηγηθεί», ποιος θα επιβληθεί στον άλλο.
Επανέρχεται λοιπόν ο συμβολισμός της ανατροπής των «παλαιών» αρχών, μεθόδων, αντιλήψεων από τον ήρωα, είτε εκφράζονται από τον πατέρα, είτε από την μητέρα, είτε από θηλυκό ή ανδρικό πρόσωπο. Αυτό ο συμβολισμός είναι έντονος στο ζώδιο του Κριού στο βαθμό που συνήθως ο πατέρας ή μια άλλη φιγούρα εξουσίας από το περιβάλλον του ατόμου διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη ζωή του καθώς ενηλικιώνεται και διαμορφώνει πολύ έντονα το εγώ του. Μάλιστα είναι πιθανό, μέσω της αντίστασης στα όρια που θέτει αυτό το πρόσωπο εξουσίας, ο Κριός να αναπτύξει τη δική του δύναμη και αντίληψη.
Οι μύθοι όμως μας δείχνουν ακόμη ένα στοιχείο για τον Κριό. Παρότι αναζητά νέους τρόπους για να εκφράζει τον εαυτό του ή πιο σωστά για να τον προκαλεί, πρέπει να καταφέρει κάποια στιγμή μέρος από την ενέργειά του να την στρέψει προς τους κοντινούς του ανθρώπους για να τους φορτίσει κι αυτούς. Επίσης είναι συχνό το φαινόμενο ο Κριός να παρασύρεται από την πρόκληση ενός νέου στόχου χωρίς να έχει ολοκληρώσει τους προηγούμενους με επιτυχία. Ο Ιάσονας πήρε στην κατοχή του το Χρυσόμαλλο Δέρας και παντρεύτηκε την Μήδεια, αλλά σύντομα αναζήτησε άλλους στόχους με τις γνωστές από την αρχαία μυθολογία και τραγωδία συνέπειες.
ΤΑΥΡΟΣ
Υπάρχουν 3 αρχαιοελληνικοί μύθοι που συνδέονται έντονα με το ζώδιο του Ταύρου: 1) Ο λευκός ταύρος που απαγάγει την Ευρώπη από την Τίρυνθα και την μεταφέρει στην Κρήτη. Ο ταύρος είναι ο ίδιος ο Δίας, οποίος μεταμορφώθηκε σε αυτή τη μορφή ζώου ώστε να αποπλανήσει και να απαγάγει τη γυναίκα της επιλογής του. 2) Η μεταμόρφωση της Ιούς από την Ήρα σε αγελάδα μέσα σε μια έκρηξη ζήλιας καθώς η πρώτη υπήρξε ερωμένη του Δία. 3) Ο μύθος του ταύρου με τον οποίο ερωτεύεται η Πασιφάη, η γυναίκα του βασιλιά Μίνωα, από την ερωτική σχέση των οποίων γεννήθηκε ο μυθικός Μινώταυρος.
Και στους τρεις μύθους διαφαίνεται έντονα η κτητικότητα που συνδέεται με το ζώδιο του Ταύρου, το ζώδιο που αναζητά την ασφάλεια μέσα από τις κτήσεις που αποκτά και διατηρεί. Στον πρώτο μύθο, ο Ταύρος - Δίας ερωτεύεται την Ευρώπη και αφού τη σαγηνεύει με την εμφάνιση ενός ευγενούς λευκού ταύρου. Από την μια πλευρά η σαγήνη της Ευρώπης αντιμετωπίζεται ως κατάκτηση της από τον Ταύρο - Δία. Αφού την κατέκτησε είναι δική του να την οδηγήσει όπου αυτός επιθυμεί , γι' αυτό την απαγάγει για να σμίξει μαζί της. Είναι πλέον «κτήμα» του. Από την άλλη πλευρά, η αρπαγή της με την βία από τον Ταύρο - Δία θέλει να δείξει την ενστικτώδη και ζωώδη ενέργεια που κατακλύζει τον Δία όταν παρασύρεται και γίνεται δέσμιος της ερωτικής τους επιθυμίας για την Ευρώπη.
Στο δεύτερο μύθο το κτητικό πρόσωπο είναι η Ήρα, η οποία μέσα από όλη την μυθολογία έχει την εικόνα της γυναίκας που θεωρεί πως ο Δίας ως άντρας της δεν έχει δικαίωμα να έχει δεσμούς με άλλες θνητές γυναίκες. Η Ήρα σε μια έξαρση ζήλιας μεταμορφώνει την Ιό, άλλη μια ερωμένη του Δία, σε αγελάδα. Η ζήλια σαν έκφραση συναισθήματος που συνδέεται με την ασφάλεια που επιθυμεί να βιώσει κάποιος μέσα από την προστασία των κατακτήσεών του είναι ακόμη ένα χαρακτηριστικό του ζωδίου που διαφαίνεται μέσα από το μύθο.
Ο τρίτος μύθος, που αναφέρεται στο βασιλιά Μίνωα και τον Ταύρο (που έγινε άλλωστε και σύμβολο του μινωικού πολιτισμού) είναι ίσως ο πιο διδακτικός για την κτητική φύση του ζωδίου και τι πρέπει να προσεχθεί σε αυτή. Ο βασιλιάς Μίνωας ήταν σύμφωνα με το μύθο γιος της Ευρώπης και του Δία και προήλθε από το ερωτικό σμίξιμο των δύο τους που περιγράφηκε από τον πρώτο μύθο. Λέγεται ότι η προσωπικότητα του Μίνωα ήταν ψυχρή, τυραννική και εγωιστική. Πριν γίνει βασιλιάς έπρεπε να συναγωνιστεί τα δύο αδέρφια του για τον θρόνο. Ο Μίνωας προσευχήθηκε λοιπόν στον Ποσειδώνα να του στείλει έναν ταύρο που θα αναδυθεί μέσα από τη θάλασσα σαν απόδειξη ότι οι Θεοί εγκρίνουν τον ίδιο σαν μέλλοντα βασιλιά της Κρήτης. Ο Μίνωας έκλεισε την προσευχή του στον Ποσειδώνα με την υπόσχεση να θυσιάσει το ζώο στον ίδιο μόλις γινόταν βασιλιάς σε ένδειξη ευγνωμοσύνης και υπηρεσίας προς τον Ποσειδώνα.
Ο Ποσειδώνας έστειλε εντέλει το ιερό ζώο στον Μίνωα και εκείνος έλαβε το χρίσμα του βασιλιά. Όταν έφτασε όμως η ώρα της θυσίας ο Μίνωας, συνεπαρμένος από την ευγένεια και περηφάνια του ζώου, το αντικατέστησε με ένα άλλο λευκό ταύρο και κράτησε εκείνον του Ποσειδώνα στο κοπάδι του. Μόλις ο Ποσειδώνας αντιλήφθηκε την άδικη ανταλλαγή, για να τιμωρήσει την ανυπακοή του Μίνωα, έκανε την Πασιφάη να αποκτήσει έναν ανεξέλεγκτο ερωτικό πόθο για τον Ταύρο του και τελικά να σμίξει μαζί του. Ο καρπός της ερωτικής αυτής πράξης ήταν σύμφωνα με το μύθο ο Μινώταυρος.
Η πράξη της θυσίας του Ταύρου στον Ποσειδώνα θα συμβόλιζε για τον Μίνωα την υποτέλεια του στον ρόλο του ως βασιλιάς και την άρνηση της εγωιστικής του φύσης. Αντίθετα όμως η διατήρηση του ιερού Ταύρου απέδειξε την εγωκεντρική φύση του και την δυσκολία του να ελέγξει τις επιθυμίες του.
Η γήινη, ενστικτώδης δύναμη του Ταύρου που στοχεύει στην απόκτηση και διατήρηση των αγαθών είναι το δώρο του Ταύρου. Εντούτοις αν ο Ταύρος επιτρέψει τα ένστικτα αυτά να τον κυριεύσουν τότε μπορεί να οδηγηθεί σε καταστροφικές για τον ίδιο και τους γύρω του οδούς καθώς θα γίνεται ολοένα και περισσότερο δέσμιος των επιθυμιών του. Η σχέση μεταξύ του εγώ και των ενστίκτων πρέπει να έρθει σε μια ισορροπία και αυτό είναι μέρος του τρόπου ανάπτυξης της προσωπικότητας σε πολλούς εκπροσώπους του ζωδίου.
Η διαδικασία της κατανόησης της φύσης του «επιθυμώ» είναι ίσως το κλειδί της κατανόησης και της εκτίμησης της ζωώδους φύσης που ενυπάρχει μέσα στο ζώδιο αυτό. Αν τα ένστικτα κυριαρχήσουν τότε είναι πιθανόν ο Ταύρος να καταστρέψει από μόνος του τη σταθερότητα και την ηρεμία που τόσο φαίνεται να αποζητά. Στο επίπεδο των υλικών αγαθών, η διαφοροποίηση του «Ποιος είμαι;» από το «Τι έχω;» είναι σημαντική στην ανάπτυξη του Εγώ. Με άλλα λόγια οι Ταύροι πρέπει να μάθουν να θυσιάζουν το ιερό τους ζώο, δηλαδή να μάθουν να αφήνουν και τελικά να αφήνονται.
ΔΙΔΥΜΟΙ
Είναι αδύνατον να αναφερθεί κάποιος στο ζώδιο ή τους μύθους που αφορούν τους Διδύμους και να μην κάνει αρχικά μια σύντομη αναφορά στο σύμβολό τους. Οι Δίδυμοι εμφανίζονται ως τα δίδυμα αδέρφια, η ανθρώπινη αποτύπωση του δυϊσμού, δύο οντότητες που γεννιούνται σχεδόν ταυτόχρονα από τον ίδιο γονέα. Συνεπώς ο δυϊσμός και οι τάσεις που δημιουργεί αναμένεται να είναι έντονες στο συγκεκριμένο ζώδιο. Δύο πρόσωπα χρειάζονται για να μοιραστούν ιδέες αλλά ταυτόχρονα και δύο απόψεις απαιτούνται για να προκληθεί διάλογος και επικοινωνία.
Ο βασικός αρχαιοελληνικός μύθος που έχει συνδεθεί με το ζώδιο των Διδύμων είναι ο μύθος των Διοσκούρων, του Κάστωρ και του Πολυδεύκη. Σύμφωνα με αυτόν, ο Δίας μεταμορφωμένος σε κύκνο έσμιξε με την Λήδα και ο καρπός του έρωτά τους ήταν δύο αυγά (ο αριθμός δύο εμφανίζεται ακόμη και σε αυτό το σημείο του μύθου). Από το ένα αυγό γεννήθηκε η Ελένη και από το άλλο αυγό τα δίδυμα Κάστωρ και Πολυδεύκης. Ο μύθος αναφέρει ότι ο Κάστωρ ήταν ξακουστός δαμαστής αλόγων (παραδοσιακά στην αστρολογία τα άλογα κυβερνιούνται από τον Τοξότη που είναι το αντιδιαμετρικό ζώδιο των Διδύμων στο Ζωδιακό) ενώ ο Πολυδεύκης ήταν πυγμάχος. Ας θυμηθούμε ότι οι δύο τους έλαβαν μέρος στην Αργοναυτική εκστρατεία μαζί με τον Ιάσονα.
Ο Κάστωρ και ο Πολυδεύκης ενεπλάκησαν κάποια στιγμή σε μια διαμάχη με κάποιους άλλους δίδυμους αδερφούς και ο Κάστωρ που ήταν θνητός (σύμφωνα με μια παραλλαγή του μύθου ο Πολυδεύκης ήταν ο μόνος αθάνατος από τους δύο) έχασε την ζωή του και ο αδερφός του παρακάλεσε τότε τον πατέρα τους τον Δία να φέρει τον Κάστορα πίσω στη ζωή.
Ο Δίας τελικά επέτρεψε και στους δύο γιους του να ζήσουν αλλά εναλλάξ. Ο καθένας τους θα περνούσε μια μέρα στο βασίλειο των Σκιών, στον Άδη ενώ ο άλλος θα βρισκόταν στον Όλυμπο και αντίστροφα. Συμβολικά ο μύθος αντιπροσωπεύει το βίωμα των αντίθετων εμπειριών που επαναλαμβάνεται κυκλικά, δηλαδή όταν είναι θνητοί πρέπει να γεύονται μόνο το θάνατο και το σκοτάδι και όταν βρίσκονται σε μια Θεία θέση να απολαμβάνουν τα προνόμια των Θεών. Όσοι ανήκουν στο ζώδιο αυτό είναι πιθανό να εμφανίζουν συχνά διακυμάνσεις συναισθημάτων, με τη διάθεση τους να τείνει πότε στο άκρο της απόλυτης ευτυχίας και πότε στο άκρο της κατάθλιψης. Αυτό δεν πρέπει να μας εκπλήσσει αν το συσχετίσουμε με τον μύθο, ο οποίος εκφράζει τις αντικρουόμενες εμπειρίες του δεσμού με ένα θνητό σώμα και την αίσθηση ότι θα πρέπει να χαθεί και να πεθάνει (η κάθοδος στον Άδη) και της εξύψωσης σε ένα τόπο πνεύματος και αιώνιας ζωής (η άνοδος στον Όλυμπο).
Ένας ακόμη μύθος των Διδύμων που δεν είναι ευρύτατα γνωστός είναι ο μύθος του Ζήθου και του Αμφίονα. Ο πρώτος σύμφωνα με τον μύθο είχε σωματική δύναμη και ενέργεια ενώ ο δεύτερος ήταν επιδέξιος με την λύρα. Ο Ζήθος ακριβώς για την επιδεξιότητα αυτή του αδερφού του, τον αντιπαθούσε. Ο μύθος αυτός συμβολίζει ακόμη πιο έντονα τις αντίθετες και συχνά αντιμέτωπες φύσεις που ενυπάρχουν συχνά μέσα στο ζώδιο των Διδύμων. Οι αντίθετες φύσεις που διακρίνονται και στο μύθο του Κάστορα και του Πολυδεύκη (ο ένας αρχικά θνητός και ο άλλος αθάνατος, ένας ασχολείται με την τιθάσευση αλόγων ο άλλος πυγμάχος, όταν ο πρώτος βρίσκεται στον Άδη ο άλλος βρίσκεται στον Όλυμπο κοκ).
Τέλος, ένα ακόμη πρόσωπο της μυθολογίας είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με το ζώδιο των Διδύμων, ο Ερμής. Ο φτεροπόδαρος Ερμής εμφανίζεται με πολλά χαρακτηριστικά όπως εύστροφος χαρακτήρας, κόλακας που αποπλανεί με τον λόγο, κλέφτης, αυτός που φέρνει τα όνειρα και άλλα. Ήταν επίσης ο αγγελιοφόρος των Θεών αλλά και ο Ψυχοπομπός που συνόδευε τις ψυχές μέχρι τις Πύλες του Άδη. Ο τελευταίος ρόλος που του δόθηκε του παρείχε την δυνατότητα να διαπερνά των υλικό κόσμο και να μεταβαίνει στον κόσμο πέρα από τις αισθήσεις, στον μη αντιληπτό κόσμο. Με άλλα λόγια είναι η μόνη θεότητα στην οποία δεν έχει ανατεθεί ένας τόπος αλλά κινείται ελεύθερα σε όλους τους τόπους, υλικούς και άυλους.
Συνοψίζοντας, οι μύθοι που αφορούν τους διδύμους εστιάζουν στην δυική φύση της ενέργειας που εκφράζει το ζώδιο, τα δύο πρόσωπα της που έρχονται αντιμέτωπα. Η προσπάθεια να βρεθεί μια ισορροπία ανάμεσα σε αυτή τη θνητή/θεϊκή έκφραση του ζωδίου ίσως είναι για πολλούς Διδύμους ένα «ταξίδι» ζωής. Αντίθετα η συσχέτιση με τον Ερμή είναι πιο προφανής. Ο Ερμής είναι ο αγγελιαφόρος που δεν ανήκει πουθενά και οι Δίδυμοι είναι συνεπώς ελεύθεροι να παρασυρθούν όπου τους οδηγεί η περιέργειά τους. Αυτή η ελευθερία δίνει μεν στους εκπροσώπους του ζωδίου μια σαφώς ευέλικτη και προσαρμοστική προσέγγιση στη ζωή τους, αλλά είναι εξίσου σημαντικό η προσαρμοστικότητα αυτή να αποβαίνει εις βάρος της έκφρασης και της ελευθερίας του Διδύμου.
stardome.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου